Cvičení proti bolesti zad doma

03.03.2020

Občasná bolest zad je normální. Zhruba 84 % dospělých lidí se někdy v životě setká s bolestí zad. Pokud trpíte chronickými bolestmi zad, může to ovlivnit vaši schopnost vést aktivní a zdravý život. Ne všechny typy bolesti zad je možné léčit pomocí léků a než se začnete léčit sami, měli byste se poradit se svým lékařem. Existuje ovšem několik věcí, které vám mohou pomoci posílit svaly na zádech a ulevit vám od bolesti přímo doma.

  • Využijte horko. Teplo je doporučenou léčbou bolesti zad, zejména bolesti beder. Teplo vám uvolní svaly, takže se zmírní napětí a křeče. Pokud trpíte chronickou bolestí, která není způsobena zraněním, teplo vám pravděpodobně značně uleví. Používejte ohřívací lahev, nebo teplý obklad. Obalte si lahev s vodou do ručníku, abyste se nespálili a dejte si pozor, abyste neusnuli s elektrickou dečkou. Nepřikládejte si teplé obklady na tělo na déle než 15-20 minut. Horká sprcha nebo koupel vám může také ulevit od bolesti zad. Některým lidem pomáhá i sauna nebo parná lázeň.
  • Používejte studené obklady. Ledové obklady nejsou v případě bolestí zad vždy vhodné. Většinou je dobré je používat pouze v případě zánětů, například u bolesti zad způsobené artritidou. Led může také zmírnit otoky způsobené zraněním. Namočte si ručník do studené vody a přebytečnou vodu z něj vymačkejte. Přeložte ho a vložte ho do uzavíratelného igelitového sáčku. Potom ho dejte na 15 minut do mrazáku. Na 10 minut si ho přiložte na postižené místo a celý postup opakujte třikrát denně. Můžete použít také pytlík s mraženou zeleninou. Najděte si něco malého a stejně velkého, například kukuřici, nebo hrášek, aby se chlad do vašeho těla dostal rovnoměrně.
  • Používejte pěnové válečky. Pěnové válečky vám mohou ulevit od bolesti svalů. Tyto válečky jsou většinou dlouhé zhruba 100-150 cm dlouhé a vypadají jako velmi tlusté pomůcky na plavání (pokud váleček nemáte k dispozici, použijte pěnové plavací pomůcky). Lehněte si na rovný povrch a váleček si dejte kolmo k tělu. Nastavte si ho tak, abyste ho měli těsně pod lopatkami. Zvedněte boky ze země a hlavu a ramena nechejte stále na zemi. Pomocí chodidel se po válečku rolujte dopředu a dozadu. Toto cvičení provádějte několik minut. Začněte s méně tvrdým válečkem. Některé válečky jsou velmi pevné a mají na sobě uzly, které stimulují různé body na zádech. Pro začátečníky je to ovšem příliš intenzivní. 
  • Proto bych doporučil se zajít podívat přes tlačítko "KLIKNI PRO SLEVU" níže.